Mooie dingen zijn al gezegd hierboven. Persoonlijk denk ik dat we geneigd zijn iedereen in hokjes te zetten en de kerken te verdelen in licht en zwaar. Van huis uit werd het me zowat met de paplepel ingegoten om negatief naar andere kerken te denken in de termen 'te licht' en 'te zwaar'. Daar probeer ik nu zoveel mogelijk (lukt niet altijd) om elke kerk te respecteren. Ik probeer dan de positieve kanten te zien die mijn eigen kerk zou kunnen gebruiken. Bv: een zus van mij zit in de vrijgemaakte kerk. Ik zou negatief kunnen doen over een andere Bijbelvertaling die ze gebruiken en 2 liedbundels die gebruikt worden. Maar ik denk dan: door die liedbundels worden er weer eens andere liederen gezongen. Wat ik trouwens een mooi gebruik vind: op dankdag hebben ze een speciale dienst voor de kinderen waarbij de kinderen hun briefje op een grote schaal voorin de kerk mogen leggen met hun bedankje(s) aan God. En als je open staat in een andere kerk, kun je ook geraakt worden door een preek. En ik heb een belijdenisdienst meegemaakt in een ger.gemeente en daar waren ze zo eerbiedig stil voordat de kerkdienst begon. Nou, zo probeer ik in elke kerk waar ik kom open te staan voor hun gebruiken en manier van de eredienst. Want we geloven allemaal in dezelfde God. En ik ga ervan uit dat we medechristenen zijn met eigen verantwoordelijkheid hoe met Gods Woord omgaan. Ik ben niet de persoon ervoor om te oordelen. Het hart kan ik niet zien. Hier is het denk ik ook belangrijk dat we juist als christenen naar elkaar toe met liefde met elkaar omgaan, zodat de wereld daardoor getrokken wordt naar de kerk (maakt niet uit welke)
Het is wel moeilijk om andere kerken te respecteren als iemand naar jou en je kerk uithaalt. Dan is het wel lastig om niet gelijk negatief terug te reageren hoe erg zijn/haar kerk wel niet is...Nee, ik kijk naar boven naar God, hij vraagt elke keer weer: Heb God lief boven alles en de naaste als jezelf! (jammer dat we als christenen elkaar zo kunnen bekritiseren)
Als laatste: hier in onze woonplaats groeten we elkaar oud.ger.gemmers in ned en PKNers, dat vind ik al een mooi gebruik die ik niet te zwaar of te licht vind!